Skafoid Kırıkları

YRD.DOÇ.DR. Ertan Yılmaz

Skafoid Kırıkları Nelerdir?

El bileğinde bulunan sekiz kemikten biri olan skafoid, bileğin en önemli görevlerini gerçekleştiren kemiktir. Skafoid kemiğinde oluşan kırık sonucunda eklem tüm dengesini yitirir.

Skafoid Kırıklarının Oluşma Nedeni Nedir?

Avuç içinin açık bir haldeyken elin darbe alması sonucu skafoid kemiği kırılabilir. Kırılmanın ilk yaşandığı zaman oluşan ağrı zaman içerisinde azalabilir ve şişlik fazla olmayabilir. Elde gözle görülen bir deformasyon veya eğrilik durumu yaşanmaması halinde hasta el bileğinin hafif bir şekilde incindiğini düşünebileceği gibi uzman bir hekime başvurması haftalar hatta aylar alabilir.

Skafoid Kırıkları Nasıl Teşhis Edilir?

Skafoid kırığı röntgen ile anlaşılabilmesine rağmen, kırılan kemiğin yerinden oynaması durumunda kırık röntgende teşhis edilemeyebilir. Skafoid kırıklarında ağrı, başparmak gerisindeki çukurda bulunur. Hastanın röntgenleri temiz çıksa bile eğer doktor skafoid kırığından endişeleniyorsa hastanın birkaç hafta içerisinde yeniden röntgen çektirmesini isteyebilir. İlk haftalarda tedavi için el bileği koruyucu atel kullanılır. Ayrıca MR ve tomografi ile ileri tetkik yöntemleri ile kırık önceden teşhis edilebilir.

Skafoid Kırığı Nasıl Tedavi Edilir?

Skafoid kemiği kırıklarında el bileği en az altı hafta boyunca alçıya alınır.

Skafoid Kırığı İçin Cerrahi İşlem Gerekir Mi?

Skafoid kırığın kaydığı durumlarda kemik, ameliyat ile düzeltilir ve vida veya çiviler ile yerine oturtulur.

Skafoid Kırığındaki Komplikasyonlar Nelerdir?

Skafoid kırığının erken dönemde farketilmediği ve hatta uygun tedavi uygulandığı durumlarda bile kırığın kaynamama sorunu meydana gelebilir. Bu gibi durumlarda el bileğinin yapısı ve düzeni bozulup dejeneratif artit gelişebilir. Kırığın kaynamadığı dejeneratif artit gelişmeden önce farkedilirse kaynatma ameliyatı yapılır.

Eğer kemiği besleyen kan damarları yırtıldıysa, skafoidin bir kısmı çürüyebilir. Bu durumda kemiğin şekli bozulabilir ve uzun vadede artrit oluşabilir. Bu komplikasyona avasküler nekroz denir.

Bazı durumlarda ise dejeneratif artrit çoktan oluşmuş olur ve kaynatma ameliyatı değil kurtarma ameliyatı yapılması gerekir.