Kalça Cerrahisi

Kalçada ağrı ve hareket kısıtlılığı olan hastalarda ağrıda rahatlamayı sağlayan ve kalçaya hareket kazandıran işlem, kalça protezi ameliyatıdır. Ayrıca kalça antroplastisi olarak da bilinir.

Eklemde oluşan kireçlenmenin sebebi, kalça eklemini oluşturan kemiklerin yüzeyini örten kıkırdağın aşınmasıdır. Kalçada ağrı ve hareket kısıtlılığına neden olan hasar kemiklerin birbirlerine sürtünmesiyle oluşur. Her hasta için kalça protezi gerekmese de, çoğu hasta için sandalyeye oturmak, yürümek gibi hareketler oldukça ağrılıdır. Anti-inflamatuar ağrı kesici ilaçlar hastanın ağrılarının hafiflemesine yardımcı olmazsa kişinin bir ortopedi doktoru ile iletişime geçmesi gerekmektedir. Bu ameliyatın uygulanmasının sebebi kalça kırığı, kalça gelişim bozukluğu ve bunun gibi rahatsızlıkları gidermektir.

Kalça protezinin uygulanabileceği hastalarda görülebilecek semptomlar

• Günlük yaşantı sırasında kalçada oluşan şiddetli ağrı
  • Kalçadaki ağrının anti-inflamatuar ağrı kesici ilaçlar kullanılmasına rağmen geçmemesi

Kalça Ekleminin Anatomisi

Kalça eklemi baş ve yuva kısmından oluşmaktadır. Baş kısmının bir diğer ismi femurdur ve femurun uç kısmına femoral baş da denilmektedir. Asetabulum olarak adlandırılan yuva kısmı ise pelvisin bir parçasıdır. Yuva içerisinde dönen femoral baş, bacağın ileriye, geriye ve yanlara doğru hareket etmesini sağlar. Kıkırdak, baş ve yuvanın eklem yüzünü kaplayıp kemiklerin hareketini kolaylaştırır. Ancak kıkırdağın yapısı bozulduğunda veya hasar gördüğünde kemiklerin birbirine sürtünmesiyle ağrı ve kalça hareketlerinde zorlanma ve kısıtlanma meydana gelir.

Kalça Ameliyatının Çeşitleri

Total Kalça Protezi, kalça protez ameliyatlarının en çok uygulananıdır. Kalçada hasar gören veya bozulan kısımların çıkarılması ve yerine yeni implantların yerleştirilmesi bu ameliyat ile gerçekleştirilir. Soket kısmı, titanyum metal implant üzerine yerleştirilen polietilen plastik implant veya seramik implant yüzeyin kemiğe koyulmasıyla oluşur. Hasar görmüş veya bozulmuş femoral baş kesilerek yerine femoral kanal içerisine çoğunlukla titanyumdan yapılmış femoral stem denilen saplı implant üzerine metal veya seramik alaşımdan oluşan bir baş takılır.

Her hasta için total kalça protezi ameliyatı gerekmez. 60 yaşın altındaki hastalara yüzey değiştime protezi işlemi uygulanabilir.

Kalça Protezinin Kullanım Süresi Ne Kadardır?

Araştırmalara göre, ameliyatı geçiren hastaların %95’in durumu 10 yıl sonra fonksiyonal açıdan çok iyi durumdadır. Ameliyatın 20 yıl sonrasında ise, başarı oranı %80 ila %85 arasında olmaktadır. Kalça revizyon cerrahisi ihtiyaçları, 2000 yılından itibaren yeni yüzey materyalleri ve çimentosuz protezler sayesinde büyük ölçüde düşüş göstermiştir.