De Quervain

El bileği ve ön kolun baş parmak köküne yayılan ağrı ve şişlikle kendini gösteren; bir tendon ve tendon kılıfı iltihabıdır.

Baş parmağı hareket ettiren, onu diğer parmaklardan uzaklaştıran ve geriye doğru büken tendonların iltihaplanmasıdır.

Çok sık rastlanan ve kolay teşhis edilen bir hastalıktır. Tendonla tendon kılıfı arasında düzensizlik ve şişme olur. Bunun sonucunda tendonla tendon kılıfı arasındaki kayganlık azalır.

Nedenleri

Kavrama, sıkıştırma, sıkma, burkma, daktilo yazma gibi tekrarlayan aktiviteler, bu iki kasa ait tendonun geçtikleri kanalda sıkışmasına sebep olurlar.

Bu hareketler tendon ve tendon kılıflarında yıpranma, yozlaşma, ve enflamasyona yolaçarlar. Tendon çevresindeki sinovial dokuda iltihaplanma ve buna bağlı olarak şişlik oluşur.

Böylelikle tendonun kılıfı içinde kayması ve hareket etmesi zorlaşır. Romatoid artrit ve gut gibi bazı iltihaplı romatizmaların başlangıcında veya seyri esnasında da benzer belirtiler oluşabilir.

Belirtileri

Ön kolun baş parmak tarafında huzursuzluk ve ağrı ilk belirtidir. Ağrı el bileğine ve baş parmağa doğru yayılabilir. Baş parmağın hareketleri esnasında bu bölgede bir sürtünme sesi duyulabilir.

İlerlemiş ve ağır vakalarda bu bölgede şişlik ve sıcaklık olabilir. Bu bölge basmakla ağrılıdır. Baş parmak avuç içinde sıkıştırılıp, el ağrının olduğu tarafın tersine zorlanırsa şiddetli ağrı olur. (Finkelstein Testi)

Tedavi ve tekrarları önleme

Bu bölgeye lokal anestezik+kortizon enjeksiyonları yapılması hastaların çoğunda rahatlama sağlar. Enjeksiyondan sonra mutlaka istirahat splinti verilmelidir.

Enjeksiyonlara rağmen iyileşmeyen hastalarda; cerrahi girişim yapılmalıdır. Cerrahide; mini kesiden sıkışan tendonlar gevşetilir. Hasta aynı gün taburcu olabilir ve elini kullanmaya hemen başlayabilir.

Tekrarlayan hareketlerden kaçınmak ve elin olabildiğince nötral pozisyonda tutulması; tekrarları önlemek için gereklidir. Ayrıca splintlerle elin dinlendirilmesi gerekir.

El Tendon Yaralanmaları ve Tedavileri

El bölgesinde gerçekleşen yaranmaların çoğunluğunda tendon kesilerinden meydana gelen bir yaralanma söz konusudur.

Elde Görülen Kırıklar

Elin iskelet sistemi, 29 adet kemik ve bunların aralarındaki onlarca eklem yüzü tarafından oluşturulur.

El Bileği Kırıkları

El bileği eklemi, iki ön kol kemiğinin alt ucu, 8 tane küçük el bileği kemiği ve eldeki tarak kemiklerinin taban kısımlarının oluşturduğu 15 kemik ve aralarındaki onlarca eklem yüzeyinden oluşan vücudun en karmaşık eklemlerinden bir tanesidir.

Skafoid Kırıkları

Skafoid, el bileğinde bulunan 8 kemiğin en önemlilerinden bir tanesidir.

Çekiç Parmak

Parmak ucunun düşüklüğüyle karakterize bir tendon (ekstansör tendon) yaralanmasıdır.

Fleksör Tendon Yaralanmaları

Dirsekten veya önkol seviyesinden başlayıp el bileğine veya parmakların kemiklerine doğru ilerleyen kaslar, tendon denilen kirişler haline gelirler

Başparmak Taban Eklemi Osteoartriti

Normal bir eklemde kemiklerin birbirlerine bakan yüzeyleri düzgün, pürüzsüz bir kıkırdak dokuyla kaplıdır.

Romatoid Artrit

Romatoid artrit eklem iltihabı anlamına gelir